![]() |
Bilimin Doğası ve Özellikleri
[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]
Bilimin doğası; eğitim, felsefe, tarih, sosyoloji gibi farklı disiplinlerden bilim insanlarının uzun yıllardır üzerinde çalıştığı bir konudur. Bilimin doğası ile bilimin epistemolojisi (felsefesi), sosyolojisi, metodolojisi (bilme yolu olarak bilim veya bilimsel bilgi) ve de bilimsel bilginin gelişiminin doğasında var olan değerler ve inançlar (bilimsel tutum) ifade edilmektedir (Lederman, 1992). forumlar, genel forum sitesi forumadasi.com Bilim felsefecileri, bilim tarihçileri ve bilim sosyologları bilimin doğasını kendi disiplinlerinin sınırlarında çizdikleri ve farklı boyutlarıyla ele aldıkları için bilimin doğasının ne olduğuna ilişkin ortak ve kesin bir tanımda hemfikir olmadıklarını söylemek hatalı olmaz. Bilim felsefecilerinin, bilim tarihçilerinin ve bilim sosyologlarının bilimin doğasına ilişkin fikir ayrılıkları yaşadıkları nokta, formal eğitim kademelerinde bilimin doğasının ne olması gerektiği ile ilgili değildir. Aksine, okul öncesi dönemden başlayarak eğitimin tüm düzeyleri için bilimin doğası, “bilimin ne olduğuna, bilimsel bilginin nasıl yapılandırıldığına, bilimsel bilginin kimler tarafından üretildiğine ve kullanıldığına, söz konusu bilgiye hangi süreçlerin yön verdiğine, bilim üreticisi ya da kullanıcısı olarak kendilerini toplum içerisinde nasıl konumlandırdıklarına” ilişkin öğrencilerin zihinsel yapıları ya da algılamaları olarak değerlendirilmiştir (Walls, 2009). Hatta erken çocukluk döneminden başlayarak bilim doğasının öğretiminin önemi konusunda bilim insanları arasında bir uzlaşı sağlanmıştır (Abd-El-Khalick, Bell ve Lederman, 1998). Bir grup araştırmacının uluslararası fen egitimi standartlarına yönelik sekiz farklı belgeyi inceledikleri çalışmalarında, söz konusu belgelerde bilimin doğasına ilişkin özelliklerde belirgin bir örtüşme olduğu ortaya çıkmıştır (McComas, Almazroa ve Clough, 1998).Tablo 2.1’de ortaya çıkan bu ortak özelliklere yer verilmiştir. [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] Genel olarak üzerinde fikir birliği sağlanan ve okul öncesinden yükseköğretime kadar olan süreç için uygun olan, günlük yaşamla ilişkilendirilebilecek bilimin doğasına ilişkin özellikler şu şekilde belirlenmiştir. Bilimsel bilgi;
|
| Saat: 18:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Altyapı bilgilerini okuduğunuz vBulletin yazılımı ForumAdası üzerinde lisanslı kullanılmaktadır.